Press "Enter" to skip to content

מעקב מיפוי שומות ממוחשב

מהן שומות ומדוע חשוב לעקוב אחריהן?

שומה או נקודת חן היא נגע עורי המתרחש כאשר תאים מסוג מלנוציטים האחראים על ייצור מלנין – הצבען המקנה גוון לעור – מתרבים בנקודה מסוימת. מדובר בתהליך טבעי המתרחש אצל מרבית האנשים ברמות שונות אך נקודות חן נפוצות יותר בקרב בעלי גוון עור בהיר. במקרים מסוימים, שומה עלולה להפוך לנגע סרטני המכונה מלנומה. מדובר בגידול של העור אשר, ללא טיפול, עלול להתפשט למקומות נוספים בגוף וליצור מחלה מסכנת חיים. לכן, חשוב לעקוב אחר השומות באמצעות מיפוי שומות ממוחשב באופן תקופתי כדי לוודא כי לא מתרחש תהליך כזה.

כיצד ניתן לעקוב אחר שומות?

  • מעקב אצל רופא עור – הדרך המקובלת למעקב אחר שומות בה נעשה שימוש כבר שנים רבות הינה ביקור תקופתי אצל רופא עור מומחה אשר בוחן את השומות בעזרת מכשיר המכונה דרמוסקופ. מכשיר זה מאפשר לרופא מבט מקרוב על כל שומה חשודה ומסייע לו באבחנה וסיווג של השומות השונות. חסרונותיה של שיטה זו הם: א. הצורך בביקור תקופתי אצל הרופא על מנת לדעת אם התרחש שינוי ב. על הרופא לזכור את צורתן ואופיין של השומות בכדי לקבל החלטה בנוגע לאופי השומה.
  • מעקב מיפוי שומות ממוחשב – שיטה מודרנית ומתקדמת יותר המבוססת על צילום דיגיטלי באיכות גבוהה של כלל השומות ונגעי העור אצל כל מטופל. התמונות מועברות לתוכנה היוצרת מפה תלת מימדית הכוללת את מיקומן ואופיין של כלל השומות. צילום נוסף מבוצע לאחר תקופה של שנה בממוצע ובהמשך, נערכת השוואה ממוחשבת בין המפות על מנת לקבוע האם התרחש שינוי פתולוגי באחת השומות או שמא נוספה שומה חדשה. המפה נמסרת למטופל בסוך התהליך כך שניתן לבצע מעקב שומות גם באופן עצמאי.